Znaczenie linków w pozycjonowaniu SEO
Postanowiłem poruszyć dzisiaj temat nieco kontrowersyjny, odnoszący się do: treści i linków! Nie wiem, czy zauważyłeś, ale ostatnimi laty powstała moda na hasła: „content is king„. Wiele osób zajmujących się marketingiem w internecie informuje na lewo i prawo, że w SEO to właśnie treść jest najważniejsza, a linki zwrotne zeszły na drugi plan! Osoby takie dają tym samym do zrozumienia, że posiadając jakąkolwiek stronę internetową, należy się wyłącznie koncentrować na tworzeniu wysokiej jakości treści i niekiedy „w ogóle odpuścić sobie link building”.

Nie mogę się nie zgodzić, że kontent o super jakości, który daje internautom odpowiedź na wiele pytań i tym samym rozwiązuje ich problemy, jest bardzo ważny. Nie podoba mi się jednak podejście: „skupię się tylko na treści, bo dzięki niej zdobędę topy”.
Zaryzykuję stwierdzenie, że w pozycjonowaniu stron internetowych równie ważny jak content (o ile nie ważniejszy) jest dobrej jakości link. Sądzę, że treść to narzędzie, które pomaga osiągnąć cele marketingowe, ale samym tekstem bez solidnych linków, będzie bardzo trudno przebić się na pierwszą stronę w Google (szczególnie nowym serwisom internetowym, które nie były wcześniej linkowane).
Nie wierzysz mi?
Wolisz „łykać” wszystkie nie do końca prawdziwe informacje z internetu na temat tego jak ważny jest kontent? Proszę bardzo, ale zanim zdecydujesz się zamknąć tę stronę i zignorować to, co mam Ci do powiedzenia, zrób test:
Twórz wyjątkowe i unikalne treści o czymś, co Cię interesuje i o czym masz dużą wiedzę. Umieść to na swoim nowo powstałym blogu … i czekaj. Jak myślisz, co się stanie? Jeśli Twój blog nie ma kilkuletniej historii w internecie i nie był wcześniej linkowany, Twoje posty nie będą miały zbyt wielu odsłon z Google (jeśli w ogóle)!
Treść jest bardzo ważna, ale nie najważniejsza
Dziś w Internecie istnieją osoby, które tworzą świetne teksty na temat podobny do Twojego, a ich blogi mają kilkuletnią historię i „linki zwrotne”, na przykład z sieci społecznościowych, artykułów sponsorowanych, czy z forów tematycznych. A to oznacza, że będzie Ci bardo trudno przebić się do czołówki wyników w wyszukiwarce, jeśli Twoja strona jest stosunkowo nowa i nie pozyskujesz do niej linków (no chyba że piszesz na temat bardzo specyficzny i mało konkurencyjny).
Wydaje się, że wszyscy powtarzają to samo bez zastanowienia
Fraza „treść jest królem” stała się tak powszechna na arenie marketingu cyfrowego, że wielu specjalistów pracujących w agencjach SEO powtarza ją jak „jeden mąż” bez zastanowienia.
Termin „content is king” jest często używany w odniesieniu do pozycjonowania SEO, jako jedyna i słuszna koncepcja marketingowa dla małych firm. Ale takie podejście jest w wielu przypadkach niepełne i należałoby je poprzeć odpowiednią strategią link building.
Twoja firma potrzebuje solidnej strategii

Aby być widocznym w Google i w innych wyszukiwarkach, dobra treść nie wystarczy. Potrzebujesz znacznie więcej: pomysłu i wizji, które pozwolą Ci osiągnąć wyznaczone cele marketingowe.
Powiedzmy, że skorzystałeś z mojej rady. Postanowiłeś wykonać pozycjonowanie SEO samemu i pozyskałeś kilka(naście) wartościowych linków do swojego posta na blogu. Twój artykuł po kilku tygodniach poszybował w górę w wynikach wyszukiwania w Google na słowa kluczowe „z długiego ogona” i generuje ruch organiczny. Twój post to świetnie napisany merytorycznie artykuł, który rozwiązuje masę problemów czytelników serwisu. Wyróżnia się prostym i zrozumiałym językiem, dochodzi do sedna problemu i proponuje rozwiązanie.
Wiesz co teraz się stanie? Scenariusz najbardziej prawdopodobny jest taki:
- osoby odwiedzające Twoją stronę spędzą na niej przynajmniej kilka minut czytając informacje zawarte w artykule. Część z tych osób podzieli się tym postem w mediach społecznościowych, inni zostawią komentarz, część zapisze się na newsletter. A im dłużej przebywają na stronie, tym lepiej, bo dla Google będzie to oznaczać, że treść, którą wstawiłeś na blog jest wartościowa dla użytkowników internetu. A jak wiemy Gugiel „lubi” faworyzować i nagradzać użyteczne treści w wynikach wyszukiwania. Czasami tak hojnie, że naprawdę można się zdziwić 🙂
Marketing treści: narzędzie do osiągania celów
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważny jest odpowiednio przygotowany plan marketingowy, wraz z zdefiniowanymi (realnymi) celami. Ponieważ optymalna strategia to znacznie więcej niż tylko ciekawe artykuły na blogu.
Wielu ekspertów SEO uważa, że content marketing to jedyny właściwy sposób na zdobycie klienta! Nie zdając sobie sprawy, że tę formę promocji należy traktować jako uzupełniające narzędzie w całym planie marketingowym, które pozwoli (poprzez słowa kluczowe z długiego ogona) dotrzeć do danej niszy rynkowej. Wpisy na blogu pełnią na stronie raczej formę informacyjną, dzięki którym dzielisz się swoją wiedzą z innymi, a zarazem zyskujesz miano eksperta w danej branży. Nie jest to jednak najskuteczniejszy sposób na zwiększanie sprzedaży, czy generowanie tzw. „leadów”.
W branży SEO: link na równi z tekstem

W mojej opinii, gdybyśmy mogli nazwać coś „królem” w branży SEO, byłby to raczej świetnej jakości link, a nie treść, ponieważ:
- Nowa strona internetowa może zająć pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, jeśli ma mało tekstu, lecz solidną liczbę linków zwrotnych o bardzo dobrej jakości.
- Nowy serwis internetowy o świetnej treści, prawdopodobnie nie pojawi się nawet w top50 w wynikach wyszukiwania, jeśli nie ma linków zwrotnych (szczególnie jeśli strona jest stosunkowo nowa).
Linki to oczywiście nie wszystko, co wpływa na wysokie pozycje serwisów internetowych w wyszukiwarkach. Są one jednak niesamowicie istotne i (ośmielę się to powiedzieć) ważniejsze niż sama treść! Nie zrozum mnie źle! Nie twierdzę, że content marketing jest bezużyteczny! Wręcz przeciwnie! Wartościowa treść zawsze jest chętniej promowana przez Gugla, od słabego wpisu na blogu i do tego z błędami ortograficznymi. Chodzi o to, że solidny content marketing powinien iść w parze z odpowiednią strategią pozyskiwania backlinków i tworzyć spójną całość.
Lokalna firma = mała konkurencja
Jeśli prowadzisz małą, lub średnią lokalną firmę internetową na terenie mniejszych miast Polski (np. Września), nie powinieneś mieć większych problemów z wypozycjonowaniem jej w internecie na regionalne słowa kluczowe. Konkurencja lokalna w mniejszych miejscowościach jest generalnie niska, co oznacza, że często wystarczy kilka(naście) linków o wysokim TrustFlow, aby zaistnieć w cyfrowym świecie.
Podsumowując. Nie wierz w mity, mówiące, że to treść jest najważniejsza aby znaleźć się wysoko w wyszukiwarkach internetowych. Istotne jest, aby tworzyć wartościowy kontent poparty solidnymi linkami zwrotnymi, a także zdefiniować realne cele marketingowe firmy.
Super promocje tylko podczas Cyber wow. Sprawdz teraz co dla Ciebie przygotowalismy.