Kilka wskazówek podczas planowania planu marketingowego w mediach społecznościowych?

Strona główna » Blog » Kilka wskazówek podczas planowania planu marketingowego w mediach społecznościowych?


Posiadasz produkt, który zamierzasz sprzedawać online w niedalekiej przyszłości? Krok po kroku zaplanowałeś już cały proces sprzedażowy i przygotowałeś się nawet do przeprowadzenia kampanii reklamowych w najpopularniejszych kanałach reklamowych, tj: mailingi, pozycjonowanie SEO, GoogleAds? Włożyłeś w planowanie wiele wysiłku, a do tego rozbudowujesz na bieżąco listę mailingową, zapewne udzielasz się też w mediach społecznościowych i wykonujesz pozycjonowanie swojej strony firmowej? W końcu chciałbyś rozpocząć skuteczne kampanie na Facebooku, Instagramie, czy YouTube, ale nie jesteś pewien z której strony to wszystko “ugryźć”? W takim przypadku zapraszam Cię do przeczytania poniższego wpisu!

1. Odpowiednia strategia marketingowa w mediach społecznościowych to podstawa.

marketing w mediach społecznościowych

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań promocyjnych, musisz określić realne cele Twojej kampanii. Najważniejsze jest to, abyś dokładnie wiedział co chcesz osiągnąć, oraz jak zamierzasz dotrzeć do finalnego klienta w mediach społecznościowych. Kampania bez jasno określonych założeń i celów (KPI) będzie mało efektywna. A ty sam będziesz błądził i nie będziesz w stanie zmierzyć jej wyników, ani stwierdzić czy spełnia ona ustalone kryteria. Dla niektórych, celem może być zwiększenie świadomości marki (branding). Dla innych, wzrost sprzedaży lub wzrost liczby osób, które polubią ich fanpage, bądź zapiszą się na newsletter.

Marketing w mediach społecznościowych – najważniejsze punkty:

Pamiętajmy, że optymalna kampania promocyjna powinna być:

  • Wymierna
  • Spójna
  • Realna
  • Osiągalna
  • Określona w czasie

Zawsze powinniśmy mierzyć efekty naszych działań reklamowych, aby w razie potrzeby móc wprowadzić do nich ewentualne zmiany. Kolejną ważną kwestią są cele. Muszą być one nie tylko spójne z całym przekazem promocyjnym, ale przede wszystkim realne do wykonania. Bo skoro na przykład dysponujemy ograniczonym budżetem, to nie będziemy mogli konkurować z rynku jak równy z równym z wielkimi graczami. Mało tego! Już na samym starcie będziemy skazani na porażkę! Cel naszej kampanii reklamowej ma być: konkretny, odpowiednio sformułowany i dobrze zrozumiany. Ponieważ tylko w taki sposób będziemy mogli osiągnąć wyznaczone cele marketingowe. Cała kampania musi być poprawnie zaplanowana w czasie, aby krok po kroku spełniała wszystkie założenia przyjętego planu.

2. Zrozum odbiorców Twojego przekazu reklamowego

Zbadaj preferencje swojej niszy rynkowej. W ten sposób dowiesz się o niej wszystkich niezbędnych informacji, które z kolei pomogą ci w planowaniu dalszych kroków marketingowych. Znając dobrze swoich odbiorców i rozumiejąc dlaczego zachowują się w taki sposób a nie w inny, będziesz wiedział co zrobić, aby zaspokoić ich potrzeby twoim produktem/usługą.

3. Szukaj inspiracji + Zbadaj konkurencję

Niezależnie od tego, czy prowadzisz kampanie marketingowe na Facebooku, Instagramie, Twitterze lub innym medium. Jeśli chcesz robić to skutecznie, musisz znać swoich głównych „rywali”, czyli: musisz przeanalizować konkurencję. Jest bardzo prawdopodobne, że Twoi konkurenci na rynku także realizują strategie sprzedażowe w sieciach społecznościowych. Oznacza to, że po prostu patrząc na ich poczynania, będziesz mógł wprowadzić do Twojej kampanii marketingowej podobne rozwiązania. Pamiętaj, że od konkurencji należy się uczyć i ją podpatrywać, ale w żadnym wypadku nie wolno kopiować ich rozwiązań.

Pamiętaj, że bardzo często działania promocyjne Twojej konkurencji prowadzą specjaliści z dużych agencji social media. Profesjonaliści, którzy pracują w takich firmach dokładnie znają wszystkie kroki, które należy wykonać, aby zmienić prostego użytkownika internetu w klienta. Dlatego moim zdaniem nie ma nic lepszego niż nauka od osób, które niejednokrotnie mają od nas dużo większe doświadczenie i niejednokrotnie również i wiedzę (mam nadzieję, że zgadzasz się z tym stwierdzeniem). A samo podpatrywanie pracy wielkich agencji reklamowych na rynku może naprawdę dać nam wiele ciekawych pomysłów do zastosowania we własnym biznesie. Mam na myśli pomysły i idee, bo nie radzę kopiować prac innych, a jedynie inspirować się nimi.

4. Audyt sieci społecznościowych

Jeśli jesteś już obecny ze swoją firmą w mediach społecznościowych, proponuję abyś systematycznie analizował sobie wszystkie działania reklamowe, które realizujesz (przeprowadzał tzw. audyt). W ten sposób poznasz kim tak naprawdę jest twój finalny odbiorca i będziesz mógł odpowiednio “doszlifować” działania promocyjne w przyszłości. Robiąc audyt mediów społecznościowych odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Z jakich sieci społecznościowych korzystasz, aby dotrzeć do klientów? Jakiego rodzaju mediów społecznościowych używa Twoja grupa docelowa?
  • Jaka jest dotychczasowa skuteczność Twojej kampanii?
  • Jaki typ odbiorców jest Twoją niszą? (sortuj według: wieku, zainteresowań, płci itp.)
  • W jaki sposób marketing internetowy prowadzi na Facebooku, Twitterze, Instagramie nasza konkurencja w niszy?
  • Ile jesteś w stanie zapłacić za miesiąc? za reklamę w mediach społecznościowych (budżet)
  • Jaką wiadomość będziesz publikował? (infografiki, filmy, artykuły, zdjęcia itp.)

Posiadając wszystkie te informacje, będziesz mógł nie tylko wykorzystać je do ulepszenia przekazu promocyjnego swojej istniejącej reklamy, ale także do lepszego zrozumienia odbiorców. A to z kolei pozwoli Ci na bardziej efektywne planowanie kampanii w mediach społecznościowych w przyszłości.

5. Utwórz profile w mediach społecznościowych

Po wykonaniu wszystkich powyższych podpunktów, możesz przejść do dużo przyjemniejszej czynności. Mam tu na myśli: monitoring kampanii! W pierwszej kolejności będziesz musiał wybrać kanały, które chcesz wykorzystać do marketingu w mediach społecznościowych. Drugi krok to wybór odpowiedniej strategii, która w dużym stopniu będzie zależeć od posiadanych zasobów (budżetu).

Aby usprawnić planowanie przekazu promocyjnego, radzę najpierw zapisać na kartce to, co naprawdę chcesz osiągnąć, korzystając z danego kanału „social media”. Na przykład: Twitter może służyć jako narzędzie do przyciągnięcia uwagi przed rozpoczęciem “na dobre” kampanii na innych platformach. Instagram może odgrywać rolę informacyjną o nowościach na rynku, podczas gdy Facebook możesz używać do komunikacji z opinią publiczną i sprzedaży. Bardzo ważna jest stała obserwacja wszystkich mediów, w których mamy konta i interakcja z publicznością (np. odpowiadanie na komentarze). Nie mniej istotna jest “transparentność” – czyli klarowność, szczerość, przejrzystość, jawność firmy. Nie bój się pokazać swojej twarzy w internecie. W ten sposób nie tylko zbudujesz zaufanie wśród swoich fanów, ale z czasem, także zdobędziesz miano “eksperta” w danej branży.

Kolejnym krokiem jest stworzenie profili i umieszczenie wszystkich niezbędnych informacji: wgraj profesjonalne zdjęcia, wypełnij wszystkie pola (dane o swojej firmie, adres, telefon, itp.).

6. Twórz użyteczne treści i planuj nowe publikacje w czasie

Równie ważne jak tworzenie wysokiej jakości treści jest zaplanowanie w czasie wszystkich kroków promocji marketingowej w mediach społecznościowych. Dlatego pomyśl o odpowiedniej strategii, która pomoże ci zaplanować harmonogram twoich publikacji i ułatwi cały proces w czasie. Pamiętaj, że istotne jest, aby (jeśli to możliwe) wybrać stałe daty i godziny emisji treści. W tym celu musisz dobrze znać swoich odbiorców, aby po prostu wykorzystać „godziny szczytu” swojej niszy w sieciach społecznościowych.

7. Mierz, poprawiaj, wykonuj testy

Jeśli jesteś właścicielem małej lub średniej firmy, nie musisz od razu zatrudniać agencji social media, ponieważ możesz samodzielnie zająć się kampanią promocyjną bez “zbędnych” kosztów. Facebook, Twitter czy Instagram mają własne narzędzia, które pozwolą Ci zmierzyć skuteczność Twojej kampanii marketingowej w mediach społecznościowych. Rób testy, próbuj różnych rozwiązań reklamowych i stosuj te, które dają najlepszy rezultat.

Obserwuj i ucz się od ludzi z Twojej niszy. Zmieniaj i dostosowuj kampanie reklamowe. Poprawiaj ich skuteczność i wyciskaj z nich tyle ile się da!

To tyle na dzisiaj. Mam nadzieję, że ten post przyda Ci się! A jeśli masz jakieś pytania, zawsze jestem gotowy do pomocy, wystarczy, że wyślesz mi e-mail lub wiadomość przez ten formularz kontaktowy.

Do następnego razu

Krzysztof

Przewiń do góry